ONZE WERKWIJZE

Bij Kinderdagverblijf Wonderlief werken we met thema’s die aansluiten bij de leefwereld en beleving van jonge kinderen. Elk thema vormt een kapstok voor de activiteiten die we aanbieden: van knutselopdrachten en liedjes tot beweegspelletjes en voorleesmomenten. Zo creëren we structuur, herkenning en verdieping in wat kinderen meemaken en leren.
Elke 4 tot 6 weken behandelen wij een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan thema’s die gerelateerd zijn aan: de seizoenen, dieren, verkeer, muziek, familie en diverse feestdagen. Op deze manier kunnen de kinderen kennis maken met een bepaald thema. De kinderen kunnen op deze manier spelenderwijs een ontwikkeling en groei door maken als het gaat om hun persoonlijke ontwikkeling en de daarbij horende ontwikkelingsgebieden.
Doordat er gewerkt wordt met thema’s kunnen de pedagogische professionals activiteiten met de kinderen uitvoeren die dicht bij hun ervaringen, ontwikkelingsniveau en begripsvermogen liggen. Voor de pedagogische professional wordt het door middel van het thematisch werken, mogelijk om alle ontwikkelingsgebieden van de kinderen te verwerken in de thema’s.
Op deze wijze worden de ontwikkelingsgebieden (lichamelijke ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, taal en communicatievaardigheden, emotionele ontwikkeling, sociale ontwikkeling), de persoonlijke ontwikkeling en de sociale competenties van de kinderen gestimuleerd.
Thematisch werken bij Kinderdagverblijf Wonderlief
Spelenderwijs leren met herkenbare en inspirerende thema’s. Bij Kinderdagverblijf Wonderlief werken we met thema’s die aansluiten bij de leefwereld en beleving van jonge kinderen. Elk thema vormt een kapstok voor de activiteiten die we aanbieden: van knutselopdrachten en liedjes tot beweegspelletjes en voorleesmomenten. Zo creëren we structuur, herkenning en verdieping in wat kinderen meemaken en leren.
Waarom thematisch werken?
Kinderen leren het beste wanneer ze spelenderwijs nieuwe ervaringen opdoen. Door activiteiten te bundelen rondom een thema, worden verbanden gelegd, wordt taal gestimuleerd en krijgen kinderen grip op de wereld om zich heen. Elk thema biedt volop kansen om op een natuurlijke manier te werken aan verschillende ontwikkelingsgebieden.
Thematisch werken betekent bij ons:
- Activiteiten afgestemd op de leeftijdsgroep
- Taalontwikkeling stimuleren via voorlezen, liedjes en gesprekken
- Bewegingsactiviteiten gekoppeld aan het thema
- Creatieve expressie door knutselen, tekenen en spel
- Leren door beleven: bijvoorbeeld een bezoekje aan de speeltuin, een kijkdoos maken of samen koken
Bij elke leeftijdsgroep wordt het thema aangepast op het ontwikkelingsniveau. Zo ontdekken baby’s vooral via zintuiglijke ervaringen, terwijl peuters spelenderwijs meedoen aan meer gestructureerde activiteiten die aanzetten tot denken, praten en samenwerken.
Leeftijdsgerichte programma’s bij Kinderdagverblijf Wonderlief.
Tegemoetkomen aan sociale, emotionele, lichamelijke en geestelijke behoeftes is belangrijk voor de ontwikkeling en het welbevinden van ieder kind. Maar deze behoeftes zijn in iedere leeftijdsfasen anders. Kinderdagverblijf Wonderlief speelt hierop in met speciaal ontwikkelde leeftijdsgerichte programma’s:
Leeftijd 0-2 jaar
Uw baby of dreumes heeft een veilige en liefdevolle omgeving nodig van waaruit hij of zij de wereld om zich heen kan gaan ontdekken. Wij bieden alle ondersteuning en middelen die uw wonder nodig heeft om te groeien en leggen een stevige cognitieve en sociaal-emotionele basis.
Leeftijd 2-4 jaar
Peuters worden binnen korte tijd steeds onafhankelijker en ontwikkelen zich snel. Kinderdagverblijf Wonderlief biedt de juiste balans tussen liefde en geborgenheid en een uitdagende omgeving die uw peuter stimuleert tot ontdekken. Ons peuterprogramma vormt een zorgvuldige inleiding op de meer gestructureerde schoolsituatie die uw kind in de volgende fase te wachten staat.
Voorbereiding op volgende stap
Iedere activiteit en iedere les in onze programma’s is ontworpen om uw kind te helpen zich te ontplooien, door te ontdekken en nieuwe ervaringen te delen in een veilige en liefdevolle omgeving. Of uw kind nu haar eerste woordjes, zijn eerste cijfer of een andere mijlpaal in het verschiet heeft, onze programma’s bieden een ideale voorbereiding op de volgende stap in het leven van uw kind en van u als ouder.
🎈 Bij Kinderdagverblijf Wonderlief krijgt elk kind de ruimte om zichzelf te zijn, te groeien en te stralen – op zijn of haar eigen manier. Lees meer over het Wonderlief Talentenkompas (WTK).
Kind-volg-systeem
Bij kinderdagverblijf Wonderlief bereiden wij de kinderen vanaf 3 jaar alvast voor op het basisonderwijs. Op het moment dat het kind 4 jaar wordt en afscheid neemt van ons vindt er een eindgesprek en een overdracht plaats. Tijdens dit eindgesprek benoemen wij o.a. het belang van de doorlopende ontwikkelingslijn en bespreken we hoe het kind zich heeft ontwikkeld in zijn/haar periode bij Wonderlief. Kinderen krijgen de kans zich spelenderwijs te ontwikkelen op hun eigen wijze en in hun eigen tempo. Bij kinderdagverblijf Wonderlief werken wij met een geprofessionaliseerde doorgaande leerlijn voor alle kinderen. Dit doen we aan de hand van een kind-volg-systeem waarin we alle ontwikkelingsgebieden per leeftijdscategorie kunnen monitoren.
Het gehele jaar door vinden er observatiemomenten plaats en wordt dit vastgelegd. Twee keer per kunnen ouders zich aanmelden voor zogeheten oudergesprekken. Deze gesprekken worden gevoerd om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen en te laten zien aan ouders hoe goed hun wonder het doet. Dit proces is een uiterst waardevolle aanpak om de voortgang van kinderen goed in de gaten te houden en ouders actief te betrekken bij de ontwikkeling van hun wonder. De observatiemomenten zijn gericht op het monitoren van verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals taalontwikkeling, motorische vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, en cognitieve vaardigheden van uw wonder. We vinden het belangrijk en waardevol dat we de observaties systematisch uitvoeren aan de hand van dit kind-volg-systeem en dat we onze bevindingen kunnen delen met ouders ten einde de samenwerking te waarborgen en te versterken.






